Świetliki

Nauczyciele: mgr Małgorzata Młynarczyk

mgr Marta Bartosiak

mgr Agnieszka Gańko

Oddział pracuje w godzinach 8.00 – 17.00

         ZAJĘCIA W GRUPIE ŚWIETLIKI
  zabawy   rytmiczne
czwartek 9 – 9.30 
                   Język francuski
poniedziałek 9.30-10/12.30-13                    
                  Religia
poniedziałek 14-14.30, piątek 8.30 – 9 zajęcia dla dzieci po pisemnej deklaracji rodziców/prawnych opiekunów       
W czasie nieobecności nauczyciela organizację pracy oddziału ustala dyrektor mając na uwadze bezpieczeństwo i higieniczne warunki pobytu dziecka.  

Tematy kompleksowe i zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze

na miesiąc maj

  1. Zabawy w teatr

Rozwijanie zainteresowań wiedzą o teatrze, zapoznanie z pracą aktora, wzbogacenie słownictwa związanego z teatrem, doskonalenie słuchu fonematycznego, wdrażanie do estetycznego wykonywania pracy, rozwijanie logicznego myślenia, zachęcanie do wypowiadania się na forum grupy, zwracanie uwagi na kulturalne odnoszenie się do siebie, stwarzanie okazji do radosnych przeżyć związanych z zabawą, kształcenie spostrzegawczości,usprawnianie pracy rąk, utrwalenie budowania wypowiedzi poprawnych gramatycznie,wdrażanie do czekania na swoją kolej podczas wypowiedzi słownych, rozwijanie logicznego myślenia, doskonalenie umiejętności posługiwania się przymiotnikami, zachęcanie do wypowiadania się na określony temat, doskonalenie poczucia metrum, ćwiczenie pamięci ogólnej i muzycznej, wdrażanie do rozumienia tygodnia jako 7 kolejnych dni oraz tydzień jako 7 dni, nauka współpracy w 3-osobowych grupach, rozwijanie wyobraźni, doskonalenie umiejętności budowania zdań rozwiniętych, rozwijanie aktywności twórczej.

2. Mieszkańcy łąki

Rozwijanie zainteresowań wiedzą przyrodniczą, zapoznanie z nazwami miodu, poznanie znaczenia pszczół, kształtowanie postaw proekologicznych, doskonalenie analizy słuchowej, zachęcanie do wypowiadania się używając rzeczowników w liczbie pojedynczej i mnogiej, doskonalenie koordynacji wzrokowo – ruchowej, rozwijanie inwencji twórczej, utrwalenie nazw kwiatów łąkowych, doskonalenie sprawności manualnej, ćwiczenia dokładności, zapoznanie z etapami rozwoju motyla, zachęcanie do obserwowania motyli w ich naturalnym środowisku, wzbogacenie słownika dzieci o nowe wyrazy: kokon, poczwarka, doskonalenie wymowy, rozwijanie aktywności twórczej poprzez ekspresję słowną i ruchową, doskonalenie umiejętności porównywania liczebności zbiorów, utrwalenie obrazu graficznego poznanych cyfr, umuzykalnianie dzieci, integrowanie grupy poprzez wspólną zabawę, poszerzanie doświadczeń artystycznych, wdrażanie do uważnego słuchania

3. Moja mama i mój tata

wdrażanie do wielozadaniowych wypowiedzi na określony temat, ćwiczenie spostrzegawczości, kształtowanie szacunku do rodziców, rozwijanie umiejętności bezpiecznego poruszania się podczas zabaw ruchowych w ogrodzie przedszkolnym, doskonalenie słuchu fonematycznego,doskonalenie umiejętności rysowania portretów,rozwijanie inwencji twórczej, zachęcanie do wypowiadania się na określony temat, utrwalenie nazw członków najbliższej rodziny, wzmocnienie więzi rodzinnych,  budzenie uczucia miłości do rodziców, umuzykalnianie dzieci, doskonalenie umiejętności wskazywania na kartce papieru góry, dołu, prawego brzegu, lewego brzegu, ćwiczenia spostrzegawczości, doskonalenie ćwiczeń ze współćwiczącymi, doskonalenie percepcji słuchowej, rozwijanie kreatywności, rozwijanie pamięci mechanicznej, zachęcanie do okazywania wdzięczności swoim rodzicom.

4. Święto dzieci

Doskonalenie słuchu fonematycznego, wzbogacenie wiedzy dzieci na temat życia ludzi na innych kontynentach, kształtowanie pozytywnego stosunku do ludzi o innych skóry o odmienności kulturowej, doskonalenie umiejętności malowania postaci jednym kolorem, wdrażanie do zachowania porządku w miejscu pracy, rozwijanie wyobraźni, budzenie uczucia przyjaźni do najbliższych kolegów, wdrażanie do uważnego słuchania, zapoznanie z muzyką innego kontynentu, rozwijanie wyobraźni muzycznej, rozwijanie zdolności matematycznych, doskonalenie techniki rachunkowej, wydłużenie fazy wydechowej, rozwijanie funkcji językowych, zapoznanie z prawami dziecka, zachęcanie do wyrażania swojego zdania, 

Tematy kompleksowe i zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze

na miesiąc kwiecień

  1. Na wiejskim podwórku

Rozwijanie funkcji językowych, wyrabianie pozytywnego stosunku do zwierząt, wdrażanie do dokładnego wykonywania pracy, doskonalenie sprawności motoryki małej, zwrócenie uwagi na stosowanie form grzecznościowych, doskonalenie analizy słuchowej, zachęcanie do zdrowego odżywiania się, doskonalenie umiejętności przeliczania, rozwijanie umiejętności plastycznych, zapoznanie się z zasadami zabawy „Wróżki, Reksio, Czarownice, Flinstonowie”, utrwalanie poznanych liter, doskonalenie umiejętności współpracy w grupie, utrwalenie nazw zwierząt żyjących w gospodarstwie, rozwijanie zainteresowań przyrodniczych

2. Kosmiczne podróże (litera z, Z)

Rozwijanie analizy słuchowej wyrazów, poznanie nowej techniki plastycznej, wzbogacanie wiedzy na temat Księżyca, odróżnianie spółgłoski od samogłoski, doskonalenie zmysłu dotyku, umuzykalnianie dzieci, doskonalenie syntezy sylabowej, zachęcanie do rysowania na temat określony i dowolny, ćwiczenie precyzyjności w rysowaniu szlaczków, doskonalenie w posługiwaniu się określeniami wskazującymi położenie przedmiotów, odróżnianie prawdy od fikcji literackiej, rozwijanie wyobraźni

3. Muzyka wokół nas (litera f, F)

Utrwalenie nazw instrumentów, wdrażanie do dokładnego wykonywania pracy, utrwalenie poznanych liter, ćwiczenie spostrzegawczości, rozwijanie zainteresowań muzycznych, poszerzenie wiedzy nt instrumentów muzycznych, rozwijanie umiejętności bezpiecznego poruszania się podczas zabaw ruchowych w ogrodzie przedszkolnym, doskonalenie słuchu fonematycznego, wdrażanie dzieci do układania i rozwiązywania zadań z treścią, zapoznanie się z zasadami zabawy „Wesołe instrumenty”, zrozumienie ponoszenia konsekwencji  niewłaściwego zachowania, zachęcanie do wypowiadania się na określony temat

4. Dbamy o naszą planetę (litera ł, Ł)

Doskonalenie słuchu fonematycznego, zachęcanie do wypowiadania się na temat ochrony środowiska, usprawnianie percepcji słuchowej, zapoznanie się z zasadami zabawy „Sprzątanie świata”, doskonalenie umiejętności skupiania się na zadaniu, utrwalenie właściwych zachowań proekologicznych, zachęcenie do segregowania odpadów, rozwijanie myślenia i wyciągania wniosków, zachęcenie do uprzejmości wobec innych, rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego

5. Polska Moja Ojczyzna (litera p, P)

Poszerzanie wiadomości nt znanych Polaków, doskonalenie analizy i syntezy słuchowej, zachęcanie do częstego korzystania z krzyżówek jako ciekawej formy rozrywki, poszerzenie wiadomości na temat naszej stolicy, zapoznanie z legendą o Warszawie, doskonalenie umiejętności rozpoznawania brzmienia instrumentów muzycznych, poszerzanie wiadomości związanych z mapą Polski, zapoznanie z walutą Polski, poszerzenie wiadomości nt. wyglądu flag państwa Unii Europejskiej, zapoznanie z legendą o Smoku Wawelskim

Tematy kompleksowe i zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze

na miesiąc marzec

  1. Szukamy wiosny – przedwiośnie ( G,g)

Rozwijanie zainteresowań wiedzą przyrodniczą, rozwijanie wiedzy na temat roślin, nauka ćwiczeń w parach z przyborem, doskonalenie słuchu fonematycznego, wdrażanie do estetycznego wykonywania pracy, doskonalenie sprawności grafomotorycznych, rozwijanie logicznego myślenia, zachęcanie do wypowiadania się na forum grupy, zwracanie uwagi na kulturalne odnoszenie się do siebie, stwarzanie okazji do radosnych przeżyć związanych z zabawą, kształcenie spostrzegawczości, usprawnianie pracy rąk, utrwalenie budowania wypowiedzi poprawnych gramatycznie, utrwalenie poznanych liter, rozwijanie logicznego myślenia.

2. Woda i słońce ( W, w )

Usprawnianie grafomotoryki, wdrażanie do uważnego słuchania, utrwalenie poznanych liter, kształcenie logicznego myślenia matematycznego, doskonalenie umiejętności przeliczania i pisania cyfr, rozwijanie inwencji twórczej, doskonalenie koordynacji ruchowo – wzrokowej, wzbogacenie wiedzy na temat słońca i wody,  zwrócenie uwagi na bezpieczeństwo korzystania z promieni słonecznych, wdrażanie do wypowiedzi wielozdaniowych, doskonalenie umiejętności reagowania na sygnał, rozwijanie poczucia rytmu, kształtowanie pojęcia objętości, ćwiczenia w porównywaniu objętości: więcej, mniej, tyle samo, zapoznanie ze zjawiskiem krążenia wody w przyrodzie.

3. Czy to już wiosna?

Doskonalenie słuchu fonematycznego, rozwijanie inwencji twórczej, doskonalenie umiejętności wypowiadania się na określony temat,  kształtowanie umiejętności współpracy w grupie, zapoznanie ze sposobem robienia Marzanny i zwyczajem jej topienia, utrwalenie wiadomości związanych z oznakami wiosny, rozwijanie funkcji językowych,  zapoznanie z zasadami zabawy „ Raz tak – nie rób tak”, kształtowanie prawidłowej postawy ciała, umuzykalnianie dzieci, rozwijanie inwencji twórczej, zapoznanie z różnymi materiałami., doskonalenie pamięci.

4. Wielkanoc

Doskonalenie słuchu fonematycznego, wzbogacenie wiedzy na temat tradycji związanych z Wielkanocą, doskonalenie umiejętności na temat wypowiadania się na dany temat, zachęcanie do kultywowania tradycji wielkanocnych, wdrażanie do utrzymania porządku w miejscu pracy, poznanie symboli pokarmów przygotowanych do święcenia, usprawnianie narządów artykulacyjnych, utrwalenie liczebników porządkowych, rozwijanie logicznego myślenia, zapoznanie z zasadami zabawy „ Wyrywanka”,  doskonalenie właściwości słuchowych,  wdrażanie do uważnego słuchania.

Tematy kompleksowe i zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze

na miesiąc luty

  1. Lepimy bałwana (litera b, B)

Utrwalenie znanych liter, doskonalenie słuchu fonematycznego, ćwiczenie spostrzegawczości , doskonalenie sprawności manualnych, rozwijanie logicznego myślenia, doskonalenie percepcji słuchowej, zwracanie uwagi na cechy charakterystyczne dla zimy, wdrażanie do bezpiecznego posługiwania się nożyczkami, doskonalenie umiejętności układania zdań, zwrócenie uwagi na znaczenie przyjaźni w życiu człowieka, poznawanie właściwości śniegu, rozwijanie sprawności ruchowej

2. Dinozaury

Wdrażanie do dbania o porządek w otoczeniu, rozwijanie zainteresowań przyrodniczych, poszerzanie umiejętności plastycznych, doskonalenie słuchu fonematycznego, – zachęcanie do publicznych wystąpień na forum grupy, usprawnianie  percepcji słuchowej, umuzykalnianie dzieci, rozwijanie percepcji wzrokowej, doskonalenie umiejętności przeliczania w zakresie 10, kształtowanie prawidłowej postawy ciała, rozwijanie umiejętności rysowania na określony temat, doskonalenie analizy i syntezy słuchowej, nauka współdziałania z rówieśnikami, doskonalenie analizy i syntezy wzrokowej, zachęcenie do zdrowego stylu życia, doskonalenie umiejętności grafomotorycznych

3. W świecie figur geometrycznych

Doskonalenie koordynacji wzrokowo – ruchowej, wdrażanie do uważnego słuchania, doskonalenie orientacji na kartce papieru, ćwiczenie umiejętności układania według wzoru, zapoznanie z treścią bajki, doskonalenie pamięci i logicznego myślenia, rozwijanie zmysłu dotyku, zachęcenie do rozpoznawania kształtów, doskonalenie słuchu fonematycznego, rozwijanie inwencji twórczej podczas rysowania, doskonalenie umiejętności klasyfikowania i segregowania figur według wielkości, kształtu, koloru, zachęcanie do podejmowania decyzji, doskonalenie  zręczności, utrwalanie umiejętności matematycznych

4. Zwierzęta egzotyczne

Doskonalenie umiejętności odpowiadania na pytania, rozróżnianie świata fikcji od prawdy, doskonalenie umiejętności wyrażania swoich myśli i opinii, utrwalanie liter drukowanych małych i wielkich, wzbogacanie wiedzy na temat zwierząt egzotycznych, rozwijanie umiejętności kolorowania i rysowania, rozwijanie logicznego myślenia i umiejętności językowych, usprawnianie narządów artykulacyjnych, rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej oraz motoryki małej, wzbogacenie umiejętności  relaksacji

Tematy kompleksowe i zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze

na miesiąc styczeń

  1. Witamy Nowy Rok

Posługiwanie się nazwami miesięcy, poszerzenie wiedzy na temat charakterystycznych cech poszczególnych pór roku, wdrażanie do estetycznego wykonywania pracy, doskonalenie sprawności grafomotorycznych, utrwalenie wiadomości o figurach geometrycznych, rozwijanie logicznego myślenia, zachęcanie do wypowiadania się na forum grupy, zwracanie uwagi na kulturalne odnoszenie się do siebie, doskonalenie orientacji w przestrzeni.

2. Życie w krainie lodu i śniegu

Rozwijanie zainteresowań wiedzą przyrodniczą, utrwalenie charakterystycznych cech zimnych obszarów świata, poszerzenie wiedzy dziecka na temat zwierząt polarnych, doskonalenie umiejętności tworzenia z sylab wyrazów, rozwijanie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi, doskonalenie analizy słuchowej, zachęcanie do wypowiadania się używając rzeczowników w liczbie pojedynczej i mnogiej, poszerzenie wiadomości o kontynentach Arktyka i Antarktyda, doskonalenie koordynacji wzrokowo – ruchowej, rozwijanie inwencji twórczej, wdrażanie do doskonalenia czynności ubierania i rozbierania się.

3. Babcia i dziadek

Rozwijanie szacunku do osób starszych, wdrażanie do uważnego słuchania, utrwalenie poznanych liter, kształcenie logicznego myślenia matematycznego, doskonalenie umiejętności przeliczania i pisania cyfr, rozwijanie umiejętności łączenia faktów i wyciągania wniosków, zapoznanie się z zasadami zabawy „Berek z imionami”

4. Zimowe zabawy (litera n, N)

Doskonalenie słuchu fonematycznego, rozwijanie inwencji twórczej, doskonalenie umiejętności wypowiadania się na określony temat, zwrócenie uwagi na bezpieczeństwo podczas zabaw zimowych, zapoznanie dzieci z miejscami bezpiecznej zabawy, ćwiczenie poczucia rytmu, doskonalenie umiejętności porównywania zbiorów, doskonalenie percepcji słuchowej, utrwalenie nazw różnych środków lokomocji, utrwalenie nazw zimowej garderoby, kształtowanie umiejętności współpracy w grupie.

5. Karnawał (litera u, U)

Doskonalenie słuchu fonematycznego, rozwijanie ekspresji plastycznej, doskonalenie umiejętności wycinania małych elementów, ćwiczenia w porównywaniu długości: dłuższy, krótszy, tej samej długości, zachęcanie do współdziałania w małych grupach, doskonalenie przeliczania, zachęcanie do wypowiadania się na temat swoich marzeń.

Tematy kompleksowe

i zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc grudzień 2023r.

Temat I.

Domowe zwierzęta (litera K)

wprowadzenie drukowanej i pisanej litery k, K. , usprawnianie słuchu fonematycznego, poszerzanie doświadczeń plastycznych, rozwijanie logicznego myślenia i uogólniania, utrwalenie poznanych liter, rozwijanie zainteresowań książką, zachęcanie do tworzenia wielozdaniowych wypowiedzi na określony temat, zachęcanie do uważnego słuchania, doskonalenie przygotowania do nauki czytania, doskonalenie analizy słuchowej, zapoznanie ze znakami matematycznymi +, – , doskonalenie umiejętności liczenia, kształtowanie odpowiedzialności za zwierzęta hodowane w domu, wdrażanie do wielozdaniowych wypowiedzi na określony temat, wyrabianie opiekuńczego stosunku wobec zwierząt, wzbogacanie wiadomości na temat życia zwierząt domowych.

Temat II.

Dokarmiamy ptaki (litera S)

wprowadzenie drukowanej i pisanej litery s, S, doskonalenie słuchu fonematycznego i czytania, doskonalenie sprawności manualnej, rozwijanie wyobraźni i inwencji twórczej, utrwalanie liter, rozbudzanie zainteresowań życiem ptaków, zachęcanie do dokarmiania ptaków zimą, doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania na konkretach, ćwiczenie umiejętności skupiania się przez dłuższy czas na jednym zadaniu, wzbogacanie wiedzy dzieci na temat wybranych ptaków,

Temat III.

Pada śnieg (litera R)

wprowadzenie litery „r”, „R”, przygotowanie do nauki czytania, doskonalenie percepcji wzrokowej, doskonalenie słuchu fonematycznego, zapoznanie ze znakiem graficznym litery r, zachęcanie dzieci do opowiadania twórczego, rozwijanie aktywności słownej, uwrażliwianie na piękno zimowego krajobrazu, doskonalenie percepcji słuchowej, doskonalenie spostrzegawczości i percepcji wzrokowej, zapoznanie z właściwościami śniegu, tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości przyrodniczej, doskonalenie umiejętności wyróżniania w zdaniu słów, zapoznanie z liczbą 7 w aspekcie kardynalnym i porządkowym, poznanie pisowni cyfry,

Temat IV.

Zbliżają się święta

utrwalenie zwyczajów i tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia, wdrażanie do wypowiadania się na określony temat, doskonalenie umiejętności pracy w grupie, interesowanie się dekoracjami i aranżacjami wystaw świątecznych, rozwijanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów, doskonalenie umiejętności grafomotorycznych, zachęcanie do kultywowania tradycji Bożonarodzeniowych, zachęcanie do wypowiadania się nt. własnych przeżyć związanych ze świętami, próby układania życzeń – doskonalenie umiejętności układania zdań, kultywowanie zwyczaju składania życzeń z okazji świąt Bożego Narodzenia, dostrzeganie piękna zimowego krajobrazu.

Tematy kompleksowe

 i zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc listopad

Temat I.

Jesienna szaruga (litera M)

wprowadzenie litery „m”, „M” na podstawie wyrazu „mama”,  doskonalenie umiejętności wyróżniania głoski w nagłosie, doskonalenie techniki czytania w zakresie poznanych liter, rozpoznawanie charakterystycznych cech późnej jesieni, doskonalenie umiejętności formułowania wypowiedzi, zachęcanie  do używania w wypowiedzi nazw zjawisk pogodowych, rozwijanie logicznego myślenia, poszerzanie doświadczeń plastycznych, rozwijanie wyobraźni plastycznej, zapoznanie z wyglądem cyfry 5, doskonalenie przeliczania  liczebnikami porządkowymi, utrwalenie cech listopadowej pogody, rozwijanie zainteresowań przyrodniczych, doskonalenie umiejętności społecznych,

Temat II.

Mały patriota (litera D)

wprowadzenie drukowanej i pisanej litery d, D, doskonalenie techniki czytania, wyrabianie płynności i precyzji pracy rąk oraz swobody ruchów             -kształtowanie poczucia przynależności narodowej, poprawne wypowiadanie głosek w izolacji, przygotowanie do nauki czytania, kształcenie postawy szacunku wobec symboli narodowych, rozwijanie postaw patriotycznych, uczenie odpowiedniego zachowania podczas słuchania i śpiewania hymnu państwowego, utrwalenie znajomości symbolu narodowych, utrwalenie wyglądu liter i zachęcenie do czytania,

Temat III.

W co się bawić kiedy pada deszcz (litera Y)

wprowadzenie drukowanej i pisanej litery „y”, „Y”.  ćwiczenia w pisaniu litery y, Y, ćwiczenia w czytaniu, „Zero” – wprowadzenie cyfry i liczby 0, doskonalenie umiejętności przeliczania w zakresie dostępnym dzieciom,  „co powstanie z cyfry 0” – ćwiczenia graficzne, rozwijanie wyobraźni muzycznej, doskonalenie umiejętności grania na instrumentach perkusyjnych,  zapoznanie z nową techniką plastyczną, rozwijanie logicznego myślenia i uogólniania, poszerzenie  wiadomości na temat jesiennej pogody, doskonalenie pamięci odtwórczej,  

Temat IV.

Mój przyjaciel miś (litera L)

w prowadzenie drukowanej i pisanej litery l, L, rozwijanie zainteresowania literaturą dziecięcą, wdrażanie do poszanowania zabawek, wyrabianie umiejętności podporządkowania ruchu rytmowi muzyki, wdrażanie do reagowania na polecenia nauczyciela, doskonalenie wymowy, rozwijanie umiejętności grafomotorycznych, zachęcanie do właściwego organizowania sobie wolnego czasu, „Więcej, mniej, czy tyle samo”, wprowadzenie znaków >, <, = – wyrabianie umiejętności porównywania liczebności zbiorów,

Tematy kompleksowe i zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc październik

Temat I.

Nadchodzi jesień (litera A)

zachęcanie do zabaw zespołowych, doskonalenie wymowy dzieci, rozwijanie słuchu fonematycznego, zapoznanie ze znakiem graficznym litery a A, rozwijanie twórczości plastycznej, wdrażanie do estetyki wykonania pracy, wydłużanie fazy wydechowej, poszerzanie wiedzy nt. zmian zachodzących w świecie roślin i zwierząt w różnych porach roku, rozwijanie umiejętności przeliczania elementów, poszerzanie wiadomości nt. znajomości drzew i owoców, tworzenie sytuacji sprzyjających wyzwalaniu spontaniczności dziecka, przygotowanie do nauki czytania i pisania, doskonalenie grafomotoryki, kształcenie pamięci odtwórczej, poszerzanie wiedzy przyrodniczej dotyczącej jesieni, kształtowanie poczucia rytmu, rozwijanie inwencji muzycznej,

Temat II.

Jesienny las (litera I)

wprowadzenie drukowanej i pisanej litery „i”, „I” na podstawie wyrazu „igła” , usprawnianie grafomotoryki, przygotowanie do nauki czytania i pisania, wzbogacanie doświadczeń plastycznych, kształcenie samodzielności, doskonalenie logicznego myślenia, nauka rozładowania napięć i złych emocji, wdrażanie do stosowania ustalonych reguł w zabawie, kształcenie pamięci odtwórczej, utrwalanie wiedzy przyrodniczej, zachęcanie do przemyślanych wypowiedzi, rozwijanie inwencji ruchowej, zachęcanie do słuchania i spontanicznego wykonywania właściwych ruchów, rozwijanie twórczości słownej, doskonalenie w pisaniu po śladzie, rozwijanie słuchu fonematycznego

Temat III.

Dzień dobry panie listonoszu (litera E)

wprowadzenie litery „e”, „E” na podstawie wyrazu „ekran” „Elfy”, przygotowanie do nauki czytania, doskonalenie percepcji wzrokowej, doskonalenie słuchu fonematycznego, zapoznanie ze znakiem graficznym litery e, doskonalenie sprawności manualnej, zachęcanie do przestrzegania w wypowiedziach kolejności zdarzeń jako elementu wpływającego na spójność i logiczność wypowiedzi, kształtowanie słuchu muzycznego i poczucia rytmu, zapamiętywanie swojego adresu, utrwalenie wyglądu liter, rozwijanie myślenia matematycznego, zapoznanie z cyfrą 4, rozwijanie ogólnej sprawności fizycznej, doskonalenie sprawności grafomotorycznych, zapoznanie z różnymi sposobami przekazywania informacji,

Temat IV.

Co robią zwierzęta jesienią (litera T)

wprowadzenie drukowanej i pisanej litery t, T, doskonalenie słuchu fonematycznego i techniki czytania, rozwijanie inwencji twórczej i poszerzanie doświadczeń plastycznych, rozwijanie zainteresowań przyrodniczych, doskonalenie słuchu fonematycznego, zapoznanie ze sposobami przygotowania zwierząt do zimy, doskonalenie umiejętności wypowiadania się nt. przyrodnicze, rozwijanie umiejętności reagowania na sygnały rytmiczne, rozwijanie umiejętności muzycznych, poznanie zimowych domów zwierząt, doskonalenie przeliczania i precyzyjnego pisania po śladzie,

Tematy kompleksowe

i zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze wrzesień 2023

Temat I.

Witamy w przedszkolu

zapoznanie z wyglądem sali oraz rozmieszczeniem kącików tematycznych, zachęcanie do wypowiedzi wielozdaniowych, wdrażanie do dbania o porządek w sali, kształtowanie świadomości schematu własnego ciała, posługiwanie się w zabawie nazwami części ciała, kształtowanie właściwej postawy w czasie ćwiczeń gimnastycznych, wspólne tworzenie kodeksu grupowego, wdrażanie do przestrzegania przyjętych zasad współżycia w grupie, utrwalenie graficznego zapisu imienia

Temat II.

Jestem bezpiecznym przedszkolakiem

poznanie zasad bezpiecznego poruszania się po drogach, utrwalanie wiadomości o znakach drogowych i sygnalizatorze świetlnym, uświadamianie konieczności poznania przepisów ruchu drogowego, zapoznanie z liczbą 1 w aspekcie kardynalnym i porządkowym, zapoznanie z wyglądem cyfry 1, rozwijanie myślenia matematycznego, przybliżanie dzieciom wiedzy na temat przydatności pojazdów specjalistycznych: karetka, radiowóz policyjny, wóz strażacki, rozwijanie umiejętności efektywnego współdziałania w grupie,

Temat III.

Chcę być zdrowy

kształtowanie umiejętności przewidywania następstw różnych zachowań, podkreślanie znaczenia aktywnego wypoczynku jako źródła zdrowia, wdrażanie prawidłowych nawyków żywieniowych, ćwiczenia w prawidłowym formułowaniu wypowiedzi w czasie teraźniejszym i przeszłym, uświadomienie dzieciom

konieczności spożywania potraw niezbędnych dla zdrowia, wprowadzenie liczby i cyfry 2 – zapoznanie z liczbą 2 w aspekcie kardynalnym i porządkowym, doskonalenie sposobu gry na instrumentach perkusyjnych.. Wzbogacanie wiedzy dziecka o nowe wyrazy dotyczące muzyki,

Temat IV.

Jesień w ogrodzie i sadzie (litera O, o)

zapoznanie w wyglądem litery O o, przygotowanie do nauki czytania, doskonalenie słuchu fonematycznego, doskonalenie sprawności manualnej, rozwijanie twórczości słownej, określenie głoski o jako samogłoski, pogłębienie wiadomości o poznanych warzywach, ukazanie znaczenia owoców i warzyw dla zdrowia, wprowadzenie liczby i cyfry 3, zapoznanie z liczbą 3 w aspekcie kardynalnym i porządkowym, usprawnianie koordynacji wzrokowo – słuchowo – ruchowej, zapoznanie dzieci ze sposobem robienia przetworów na zimę, wdrażanie do bezpiecznego posługiwania się narzędziami kuchennymi,

Skip to content