Nauczyciele: mgr Katarzyna Łapicz
mgr Anna Olczyk
Oddział pracuje w godzinach 8-16.30
ZAJĘCIA W GRUPIE ŻABEK |
zabawy rytmiczne czwartek 9.30 – 10 |
język francuski piątek 9.30-10 |
Religia poniedziałek 15.00 – 15.30 – zajęcia dla dzieci po pisemnej deklaracji rodziców/prawnych opiekunów |
W czasie nieobecności nauczyciela organizację pracy oddziału ustala dyrektor mając na uwadze bezpieczeństwo i higieniczne warunki pobytu dziecka. |
Tematy kompleksowe i zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze
na miesiąc maj 2024
Tematy kompleksowe:
- Jestem Polakiem i Europejczykiem
- Wiosenna łąka
- Poznajemy zawody
- Moi rodzice
- Święto dzieci
- zapoznanie z pojęciami: moje miasto, Polska, mapa, plan
- kształcenie postawy patriotycznej u dzieci
- rozwijanie spostrzegawczości i uwagi poprzez porównywanie treści dwóch obrazków: miasto-wieś, kształcenie pojęcia: zabudowa szeregowa
- zapoznanie z hymnem narodowym, przyjmowanie właściwej postawy podczas słuchania hymnu, wzbudzanie poczucia dumy ze swojego kraju
- zapoznanie dzieci z symbolami narodowymi naszego kraju, budzenie miłości i szacunku do własnej Ojczyzny
- zapoznanie z wyglądem flagi polskiej i Unii Europejskiej
- poznanie mieszkańców łąki, rozpoznawane i nazywanie wybranych owadów na podstawie charakterystycznych cech budowy
- kształtowanie poczucia rytmu, rozbudzanie zainteresowań przyrodą i muzyką
- rozwijanie umiejętności matematycznych tj. przeliczania, orientacji przestrzennej
- kształtowanie właściwej, odpowiedzialnej postawy wobec przyrody
- zapoznanie z pszczołą, jej sposobem życia, rolą dla środowiska, oraz niebezpieczeństwem płynącym z kontaktu z człowiekiem
- pogłębianie wiedzy na temat wybranych zawodów
- wdrażanie do właściwego zachowania w miejscu publicznym
- zapoznanie z pracą listonosza i rolą poczty w życiu człowieka,
- poznanie pracy strażaka, wzbogacanie słownictwa dzieci o wyrazy związane ze strażą pożarną.
- zapoznanie z przyczynami i skutkami powstawania pożarów
- ugruntowanie pojęcia ,,rodzina”
- wdrażanie do prawidłowego określania członków rodziny
- kształtowanie serdecznych zachowań wobec osób bliskich.
- budzenie i rozwijanie uczucia miłości, szacunku i życzliwości dla członków rodziny
- kształtowanie uczucia przywiązania i szacunku do rodziców
- kształcenie przejawiania oznak: życzliwości, dobroci, koleżeństwa wobec innych dzieci
- rozwijanie predyspozycji muzycznych: poczucia rytmu, słuchu
- zapoznanie ze sposobami spędzania wolnego czasu –
- kształcenie poprawnego oddechu poprzez stwarzanie możliwości do jego pogłębiania oraz wydłużania fazy wydechowej
- zapoznanie dzieci z właściwościami mydła i zasadą powstawania baniek mydlanych
Tematy kompleksowe i zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze
na miesiąc kwiecień 2024
Tematy kompleksowe:
- Bajki i baśnie
- Zabawy tu i tam
- Wiosna w ogrodzie
- Dbamy o Ziemię
- wdrażanie do odpowiadania na proste pytania dotyczące wysłuchanych treści
- zachęcanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa podczas rozmowy z obcymi
- kształtowanie postawy szacunku i posłuszeństwa wobec rodziców
- rozwijanie umiejętności plastycznych i właściwego doboru kolorów podczas kolorowania
- wdrażanie do uważnego oglądania i rozumienia pojęć: miłość, dobroć, dobre i złe uczynki
- budzenie zamiłowania do śpiewu, wyzwalanie radości podczas wspólnej zabawy
- rozwijanie umiejętności poprawnej, zrozumiałej dla innych, wypowiedzi na podany temat
- rozpoznawanie, nazywanie i rozwiązywanie sytuacji konfliktowych na zasadzie kompromisu i akceptacji potrzeb innych
- nauka tolerancji i akceptacji dla każdego rodzaju odmienności
- kształtowanie poczucia tożsamości
- nabywanie umiejętności wyodrębniania i rozpoznawania kształtów (figur geometrycznych) i układanie prostych ciągów logicznych, rozwijanie myślenia matematycznego.
- wyrabianie nawyku stosowania form grzecznościowych
- zapoznanie z narzędziami używanymi w ogrodzie, rozpoznawanie i nazywanie ich, nazywanie czynności pielęgnacyjnych w ogrodzie, posługiwanie się narzędziami.
- wyrabianie postawy opiekuńczej wobec kwiatów
- zapoznanie z budową i warunkami rozwoju tulipana, zachęcanie do hodowli kwiatów, obserwowanie rozwoju rośliny, poszerzenie wiadomości na temat hodowli roślin
- kształtowanie umiejętności prowadzenia obserwacji przyrodniczych i wyciągania wniosków.
- kształtowanie umiejętności estetycznego poruszania się
- wyjaśnienie pojęcia nowalijki, uświadomienie sobie potrzebę jedzenia świeżych warzyw, mycia rąk oraz owoców i warzyw
- wdrażanie do dbania o własne zdrowie
- rozumienie, że jesteśmy częścią przyrody, o którą trzeba dbać, rozwijanie pamięci mechanicznej poprzez naukę wiersza na pamięć, kształcenie postawy proekologicznej
- rozumienie pojęcia „ekologia”.
- kształcenie umiejętności odtwarzania muzyki ruchem, określanie nastroju piosenki zachęcanie do słuchania i śpiewania
- zapoznanie dzieci z owadami (biedronki, motyle pszczoły)
- zapoznanie z kolorami pojemników na odpady i pojęciem: segregacja, wdrażanie do dbałości o czystość w najbliższym otoczeniu
- kształtowanie nawyku segregowania śmieci
Tematy kompleksowe i zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze
na miesiąc marzec 2024
Tematy kompleksowe:
- W marcu jak w garncu
- Nadchodzi wiosna
- W gospodarstwie
- Wielkanoc
- kształcenie umiejętności samodzielnego rozbierania i ubierania się
- określanie stanu pogody i wybieranie, właściwego do pogody, ubioru
- poznanie symboli pogody
- odnajduje, rozpoznawanie i nazywanie zwiastunów przedwiośnia
- zapoznanie ze zmiennością zjawisk atmosferycznych występujących na przedwiośniu(deszcz, wiatr, mgła, opady śniegu/deszczu, itp.).
- zapoznanie z przysłowiem „W marcu jak w garncu” rozumienie jego znaczenia
- poszerzanie doświadczeń plastycznych w zakresie malowania
- wdrażanie do poprawnego budowania wypowiedzi, wyrabianie cierpliwości w oczekiwaniu na swoją kolej wypowiedzi i słuchanie wypowiedzi rówieśników.
- zapoznanie z charakterystycznymi cechami wiosny, utrwalanie nazw i charakterystycznych cech czterech pór roku, budzenie zainteresowania przyrodą
- rozwijanie umiejętności dostrzegania barw wokół siebie, rozpoznawanie i nazywanie kolorów podstawowych
- poszerzanie sprawności artykulacyjnych
- doskonalenie umiejętności liczenia w zakresie 1-3 poprzez porównywanie liczebności zbiorów ,,na oko” i szacowanie: dużo/ mało
- rozpoznawanie i nazywanie ptaków (jaskółka, bocian)
- poznanie obrzędu pożegnania zimy i powitania wiosny
- wzbogacanie słownictwa o pojęcia: kukła, Marzanna
- rozumienie, że zwierzęta mają podobne potrzeby jak ludzie i człowiek musi pomagać im je zaspokajać, opiekować się zwierzętami
- wzmacnianie aparatu artykulacyjnego i oddechowego poprzez śpiewanie na zgłoskach: mu, ko i wydłużanie fazy wydechowej
- utrwalanie znajomości gatunków zwierząt żyjących w wiejskiej zagrodzie
- zapoznanie z nazwami potomstwa zwierząt,
- wdrażanie do konstruowania prostych zdań,
- poznanie korzyści płynących z hodowli zwierząt
- zapoznanie z tradycją Świąt Wielkanocnych
- rozwijanie zainteresowań hodowlą roślinek
- kształcenie umiejętności dostrzegania humoru w wierszu
- zapoznanie z produktami wkładanymi do wielkanocnego koszyczka
- zapoznanie z pojęciami: pisanki, kraszanki, poprzez oglądanie zbioru ozdobionych jaj (okazy naturalne, wydmuszki, drewniane, papierowe itp.),
- zapoznanie z charakterystycznymi symbolami Świąt Wielkanocnych
Tematy kompleksowe i zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze
na miesiąc luty 2024
Tematy kompleksowe:
- Coś z niczego
- Kosmos
- Zwierzęta egzotyczne
- Dbamy o zdrowie na przedwiośniu
- rozwijanie wyobraźni poprzez wykorzystanie tzw. nieużytków w zabawie
- poznanie pojęcia „makulatura”
- kształtowanie świadomości ekologicznej związanej z ponownym wykorzystaniem odpadów
- rozwijanie spostrzegawczości, uwagi, rozwijanie matematycznego myślenia i szacowanie ilości „na oko”
- wdrażanie do samodzielnego, starannego wykonania pracy, wzbogacanie doświadczeń plastycznych.
- kształtowanie pojęcia „recykling”
- zapoznanie z pojęciem ,,Ziemia”, uświadamianie, że człowiek musi dbać o środowisko przyrodnicze,
- przezwyciężanie nieśmiałości podczas wypowiedzi na forum grupy
- zapoznanie z wyglądem globusa
- pobudzanie fantazji, rozwijanie poczucia słuchu i rytmu.
- kształcenie umiejętności łączenia ze sobą różnych elementów, rozwijanie wyobraźni przestrzennej.
- zapoznanie z pojęciem ,,kosmos”
- rozwijanie sprawności fizycznej i kształtowanie prawidłowej postawy w chodzie, biegu i staniu
- zapoznanie z nazwami i wyglądem wybranych zwierząt żyjących w ZOO i na wolności,
- rozwijanie mowy i spostrzegawczości podczas wypowiedzi na temat wyglądu zwierząt.
- posługiwanie się określeniami wielkości: mały – duży
- nabywanie umiejętności naśladowania ruchem zachowania wybranych zwierząt
- wdrażanie do bezpiecznego poruszania się w przestrzeni bez potrącania innych
- wzbogacanie słownika o pojęcia; produkty zdrowe, produkty niezdrowe
- uświadamianie wpływu odżywiania na zdrowie człowieka i zachęcanie do częstego spożywania warzyw i owoców, nabywanie nawyku mycia owoców i warzyw przed spożyciem
- rozumienie, że nie należy korzystać z cudzego ręcznika, kubka, szczoteczki, grzebienia, kształtowanie nawyków higienicznych.
- wdrażanie do porządkowania miejsca pracy i mycia rąk
- doskonalenie percepcji słuchowej, zachęcanie do wsłuchiwania się w dźwięki otoczenia
- rozróżnianie dźwięków głośnych i cichych, miłych dla ucha i niemiłych
- kształtowanie nawyków higienicznych i rozumienie wpływu higieny na samopoczucie i zdrowie człowieka
Tematy kompleksowe i zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze
na miesiąc styczeń 2024
Tematy kompleksowe:
- Nadchodzi Nowy Rok
- Moja rodzina
- Dzień babci i dziadka
- Zabawy na śniegu
- Karnawał
- poznanie tradycji witania Nowego Roku;
- poznanie nazw dni tygodnia;
- kształtowanie umiejętności tworzenia zdrobnień;
- nazywanie pór roku i przyporządkowanie im koloru, dostrzeganie różnic w porach roku; rozwijanie wiedzy o otaczającym świecie
- poznanie symboli i kolorystyki dnia oraz nocy; kształtowanie pojęcia regularności rytmu w organizacji czasu;
- kształcenie umiejętności prawidłowego nazywania członków rodziny,
- zachęcanie do serdecznych zachowań wobec bliskich osób
- rozwijanie umiejętności logicznego myślenia i wypowiadania się nt. obrazków historyjki obrazkowej
- wzmacnianie więzi z babcią i dziadkiem
- zachęcanie do przygotowywania niespodzianek dla najbliższych
- wzbogacenie i utrwalenie języka literackiego w toku uczenia się wiersza na pamięć i piosenek
- kształtowanie uczucia przywiązania i szacunku do dziadków poprzez radosne, wspólne przeżywanie ich święta
- utrwalanie znajomości nazw pór roku, wdrażanie do wyrazistego mówienia i wypowiadania się na temat obrazka.
- zapoznanie z bezpiecznymi miejscami do zabaw, wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa podczas zabaw na śniegu
- nabywanie umiejętności dostosowania ubioru do pory roku
- rozwijanie logicznego myślenia przyczynowego
- zapoznanie z figurą przestrzenną – kulą
- kształcenie umiejętności przeliczania i posługiwania się liczebnikami porządkowymi w zakresie 1 – 2
- kształcenie umiejętności prawidłowego nabierania farby pędzlem, uwrażliwienie dzieci na barwę, rozwijanie wyobraźni plastycznej dzieci
- zachęcanie do czynnego udziału w balu karnawałowym, zwracanie uwagi na właściwe zachowanie się w czasie zabawy
- wyzwalanie radości ze wspólnej zabawy,
Tematy kompleksowe i zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze
na miesiąc grudzień 2023
Tematy kompleksowe:
- Co przynosi zima
- Świąteczne przygotowania
- Święta tuż, tuż
- Zwierzęta zimą
- zapoznanie z oznakami charakterystycznymi dla zimy.
- rozwijanie umiejętności matematycznych, zapoznanie z kołem
- wdrażanie do porządkowania zabawek po skończonej zabawie
- rozwijanie wrażliwości słuchowej . Zachęcanie do wspólnego śpiewania piosenek o zimie.
- wyrabianie nawyku dbania o porządek w najbliższym otoczeniu
- zapoznanie ze zjawiskiem zamarzania i topnienia, zachęcenie do wyciągania wniosków
- wzbogacanie plastycznych doświadczeń poprzez poznanie i stosowanie nowej techniki plastycznej
- poznanie wybranych tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia,
- rozwijanie mowy komunikatywnej i logicznego myślenia,
- zachęcanie do pomagania rodzicom podczas przygotowań do świąt
- poznanie wybranych tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia,
- wdrażanie do uważnego słuchania słowa czytanego, rozwijanie umiejętności wypowiadania się na wskazany temat,
- poznanie potraw wieczerzy wigilijnej,
- doskonalenie umiejętności klasyfikacji, rozwijanie umiejętności odwzorowywania, doskonalenie liczenia w zakresie 4,
- poznanie wyglądu różnych ozdób choinkowych, rozwijanie sprawności manualnej,
- poszerzanie doświadczeń plastycznych, zachęcanie do starannego wykonywania prac plastycznych
- zapoznanie z pojęciem ,,kartka świąteczna”, nabywanie umiejętności układania kompozycji płaskiej na ograniczonej płaszczyźnie
- wdrażanie do prawidłowego stosowania pojęć określających położenie przedmiotu w przestrzeni: wyżej, niżej
- rozróżnianie pojęć: świerk – choinka
- wyzwalanie radości podczas podejmowanie prób wspólnego śpiewania kolęd
- kształcenie mowy poprzez wypowiadanie się na temat obrazka, przestrzeganie prawa do bycia wysłuchanym i wdrażanie do słuchania innych
- rozumienie konieczności dokarmiania ptaków zimą
- zapoznanie z nazwami i wyglądem wybranych ptaków, które można spotkać w najbliższym środowisku przyrodniczym (np. wróbel, sikorka, gil),
- kojarzenie nazw wybranych zwierząt leśnych z ich wizerunkiem (np. sarna, zając, wiewiórka, żubr, niedźwiedź, łoś, jeleń)
- budzenie zainteresowań otaczająca przyrodą,
- poznawanie nowych technik plastycznych, wdrażanie do umiejętności postępowania zgodnie z instrukcją słowną
Tematy kompleksowe i zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze
na miesiąc listopad 2023
Tematy kompleksowe:
- Dzień i noc
- Kapie, kropi, mży
- Dbamy o zdrowie
- Opiekujemy się zwierzętami
- wyzwalanie słownej ekspresji i słuchania innych.
- zachęcanie do wyraźnego wypowiadania się na forum grupy
- rozwijanie logicznego myślenia, nabywanie umiejętności odtwarzania wzoru.
- wdrażanie do przezwyciężania nieśmiałości i aktywnego, swobodnego uczestniczenia w zabawach rytmicznych
- rozumienie znaczenia snu dla zdrowia
- wdrażanie do rozwiązywania problemów i wykorzystania posiadanej wiedzy
- zapoznanie ze zjawiskami atmosferycznymi występującymi jesienią /zachmurzenie, deszcz, wiatr, śnieg/
- nabywanie umiejętności kolorowania płaszczyzny, utrwalanie znajomości podstawowych kolorów
- wzbogacenie słownictwa o pojęcia: kropla, strumień.
- zapoznanie z zastosowaniem wody, nabywanie umiejętności prawidłowego posługiwania się pojęciami: wysoko, nisko, zwrócenie uwagi na potrzebę oszczędzania wody
- nabywanie umiejętności tworzenia zbiorów 1-2-3-elementowych
- doskonalenie samodzielności w szatni i podczas przygotowywania się do leżakowania
- wzbogacanie wiadomości nt. właściwego ubioru dostosowanego do pogody
- rozwijanie zainteresowań sportami
- zachęcanie do dbałość o zdrowie poprzez wyrabianie nawyków higienicznych i dbałość o czystość
- przełamywanie lęku przed lekarzem, pokonywanie oporu przed zażywaniem leków
- kształtowanie pojęcia: higiena osobista, doskonalenie umiejętności mycia i wycierania rąk oraz samodzielnego posługiwania się grzebieniem
- zapoznanie z wybranymi zwierzętami domowymi, rozumienie konieczności opiekowania się zwierzętami hodowanymi w domu
- poznanie zasad bezpiecznego zachowania się w kontakcie z nieznanym zwierzęciem /psem
- wzbogacenie wiadomości nt. życia ryb
- zachęcanie do poprawnego wypowiadania się na określony temat
- zapoznanie z charakterystycznymi cechami żółwia i jego potrzebami w hodowli domowej
Tematy kompleksowe i zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze
na miesiąc październik 2023
Tematy kompleksowe:
- Jesień w przedszkolnym ogrodzie,
- Jesień w parku i lesie,
- Kolory wokół nas,
- Co zwierzęta i ptaki robią jesienią?,
- Nasze emocje i uczucia
- Rozpoznawanie warzyw po wyglądzie, określanie wielkości, kształtu, koloru wybranych warzyw,
- Zachęcanie do spożywania warzyw jako źródła witamin niezbędnych dla zachowania zdrowia
- Utrwalanie znajomości nazw wybranych warzyw,
- Kształcenie umiejętności klasyfikowania przedmiotów według jednej cechy (kształtu, wielkości, koloru),
- Rozwijanie poczucia rytmu poprzez powtarzanie tekstu za głosem nauczyciela,
- Kształtowanie umiejętności wypowiedzi na forum grupy,
- Zapoznanie z pojęciem „zapas”,
- Wdrażanie do wyraźnej, zrozumiałej wypowiedzi
- Zachęcanie do obserwowania liści i dostrzegania różnic w ich kształcie, barwie
- Rozpoznawanie po liściach i owocach drzew w ogrodzie
- Utrwalanie nazw kolorów
- Kształcenie uwagi i słuchania ze zrozumieniem
- Kształtowanie umiejętności różnicowania przedmiotów w kolorach podstawowych,
- Nabywanie umiejętności prawidłowego posługiwania się pojęciami: mniej, więcej, tyle samo
- Wyrabianie umiejętności swobodnego poruszania się bez potrącania innych
- Wzbogacanie zasobu słownictwa;
- Nabywanie orientacji w przestrzeni,
- Rozwijanie uwagi i spostrzegawczości
- Rozwijanie umiejętności i bogacenie doświadczeń plastycznych,
- Zapoznanie ze sposobem spędzania zimy przez wybrane zwierzęta leśne.
- Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych,
- Wyrabianie szybkiej reakcji na przerwę w muzyce i zmiany dynamiczne,
- Rozwijanie sprawności fizycznych i zręcznościowych,
- Zapoznanie z nazwami i wyglądem wybranych ptaków odlatujących na zimę
- Nabywanie umiejętności radzenia sobie z własnymi emocjami.
- Identyfikowanie różnych stanów emocjonalnych
- Rozwijanie sprawności palców i dłoni
- Doprowadzenie do zrozumienia, że strach można pokonać
- Rozróżnianie pojęć dotyczących kierunku
Tematy kompleksowe i zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze
na miesiąc wrzesień 2023
Tematy kompleksowe:
- Ja i moi koledzy
- Nasze przedszkole
- Na ulicy
- Dary sadu
- Poznanie imion kolegów i koleżanek, integracja grupy
- Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na temat
- Poznanie najbliższego otoczenia przedszkola
- Wdrażanie do bezpiecznej zabawy
- Kształcenie umiejętności wskazywania i nazywania części ciała, z uwzględnieniem części twarzy.
- Kształtowanie umiejętności liczenia i tworzenia zbiorów w zakresie 1 – 4;
- Wdrażanie do dbania o porządek w sali i odkładania zabawek.
- Wdrażanie do kulturalnego zachowania, używanie zwrotów grzecznościowych
- Wdrażanie do zgodnej, cichej zabawy, słuchania siebie nawzajem
- Wdrażanie do szanowania zabawek oraz rozróżnianie emocji i uczuć przyjemnych i nieprzyjemnych.
- Zapoznanie z zasadami bezpiecznej zabawy
- Utrwalanie swojego znaczka i nauka sprawnego ubierania się w szatni
- Utrwalenie znajomości nazw kolorów podstawowych
- Zapoznanie z zasadami bezpiecznego poruszania się po ulicy
- Wdrażanie do sprawnego reagowania na polecenia nauczyciela
- Zapoznanie z wybranymi znakami drogowymi
- Nabywanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów według kształtu. Wdrażanie do rozpoznawania i nazywania podstawowych figur geometrycznych
- Zapoznanie z dźwiękami pojazdów o specjalnym przeznaczeniu; kształcenie wrażliwości słuchowej
- Zapoznanie z numerami alarmowymi
- Poznanie niektórych aspektów pracy policjanta i rozumienie jego społecznej roli; rozumienie, komu można podać swoje imię, nazwisko, adres
- Kształcenie uwagi i spostrzegawczości
- Zachęcanie do poprawnego konstruowania wypowiedzi
- Rozwijanie wrażliwości na piękno przyrody
- Kształtowanie pojęcia „jesień”
- Nazywanie i przeliczanie przetworów, wdrażanie do posługiwanie się pojęciem „tyle samo”.
- Wzbogacanie wiedzy na temat skąd się bierze jabłko.
- Rozpoznawanie i nazywanie wybranych owoców krajowych różnymi zmysłami