Żabki



Nauczyciele: mgr Katarzyna Łapicz

mgr Anna Olczyk

Oddział pracuje w godzinach 8-16.30

  ZAJĘCIA W GRUPIE ŻABEK  
  zabawy  rytmiczne
czwartek 9.30 – 10     
                 język francuski  
piątek 9.30-10                     
     Religia
poniedziałek 15.00 – 15.30 – zajęcia dla dzieci po pisemnej deklaracji rodziców/prawnych opiekunów

W czasie nieobecności nauczyciela organizację pracy oddziału ustala dyrektor mając na uwadze bezpieczeństwo i higieniczne warunki pobytu dziecka.  

Tematy kompleksowe i zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze
na miesiąc maj 2024

Tematy kompleksowe:

  1. Jestem Polakiem i Europejczykiem
  2. Wiosenna łąka
  3. Poznajemy zawody
  4. Moi rodzice
  5. Święto dzieci
  • zapoznanie z pojęciami: moje miasto, Polska, mapa, plan
  • kształcenie postawy patriotycznej u dzieci
  • rozwijanie spostrzegawczości i uwagi poprzez porównywanie treści dwóch obrazków: miasto-wieś, kształcenie pojęcia: zabudowa szeregowa
  • zapoznanie z hymnem narodowym, przyjmowanie właściwej postawy podczas słuchania hymnu, wzbudzanie poczucia dumy ze swojego kraju
  • zapoznanie dzieci z symbolami narodowymi naszego kraju, budzenie miłości i szacunku do własnej Ojczyzny
  • zapoznanie z wyglądem flagi polskiej i Unii Europejskiej
  • poznanie mieszkańców łąki, rozpoznawane i nazywanie wybranych owadów na podstawie charakterystycznych cech budowy
  • kształtowanie poczucia rytmu, rozbudzanie zainteresowań przyrodą i muzyką
  • rozwijanie umiejętności matematycznych tj. przeliczania, orientacji przestrzennej
  • kształtowanie właściwej, odpowiedzialnej postawy wobec przyrody
  • zapoznanie z pszczołą,  jej sposobem życia, rolą dla środowiska, oraz niebezpieczeństwem płynącym z kontaktu  z człowiekiem
  • pogłębianie wiedzy na temat wybranych zawodów
  • wdrażanie do właściwego zachowania w miejscu publicznym 
  • zapoznanie z pracą listonosza i rolą poczty w życiu człowieka, 
  • poznanie pracy strażaka, wzbogacanie słownictwa dzieci o wyrazy związane ze strażą pożarną.
  • zapoznanie z przyczynami i skutkami powstawania pożarów
  • ugruntowanie pojęcia ,,rodzina”
  • wdrażanie do prawidłowego określania członków rodziny
  • kształtowanie serdecznych zachowań wobec osób bliskich.
  • budzenie i rozwijanie uczucia miłości, szacunku i życzliwości dla członków rodziny
  • kształtowanie uczucia przywiązania i szacunku do rodziców
  • kształcenie przejawiania oznak: życzliwości, dobroci, koleżeństwa wobec innych dzieci
  • rozwijanie predyspozycji muzycznych: poczucia rytmu, słuchu
  • zapoznanie ze sposobami spędzania wolnego czasu                          –
  • kształcenie poprawnego oddechu poprzez stwarzanie możliwości do jego pogłębiania oraz wydłużania fazy wydechowej
  • zapoznanie dzieci z właściwościami mydła i zasadą powstawania baniek mydlanych

Tematy kompleksowe i zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze
na miesiąc kwiecień 2024

Tematy kompleksowe:

  1. Bajki i baśnie
  2. Zabawy tu i tam
  3. Wiosna w ogrodzie
  4. Dbamy o Ziemię
  • wdrażanie do odpowiadania na proste pytania dotyczące wysłuchanych treści
  • zachęcanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa podczas rozmowy z obcymi
  • kształtowanie postawy szacunku i posłuszeństwa wobec rodziców
  • rozwijanie umiejętności plastycznych i właściwego doboru kolorów podczas kolorowania
  • wdrażanie do uważnego oglądania i rozumienia pojęć: miłość, dobroć, dobre i złe uczynki
  • budzenie zamiłowania do śpiewu, wyzwalanie radości podczas wspólnej zabawy
  • rozwijanie umiejętności poprawnej, zrozumiałej dla innych, wypowiedzi na podany temat
  • rozpoznawanie, nazywanie i rozwiązywanie sytuacji konfliktowych na zasadzie kompromisu i akceptacji potrzeb innych
  • nauka tolerancji i akceptacji dla każdego rodzaju odmienności
  • kształtowanie poczucia tożsamości
  • nabywanie umiejętności wyodrębniania i rozpoznawania kształtów (figur geometrycznych) i układanie prostych ciągów logicznych, rozwijanie myślenia matematycznego.
  • wyrabianie nawyku stosowania form grzecznościowych
  • zapoznanie z narzędziami używanymi w ogrodzie, rozpoznawanie  i nazywanie ich, nazywanie czynności pielęgnacyjnych w ogrodzie, posługiwanie się narzędziami.
  • wyrabianie postawy opiekuńczej wobec kwiatów
  • zapoznanie z budową i warunkami rozwoju tulipana, zachęcanie do hodowli kwiatów, obserwowanie rozwoju rośliny, poszerzenie wiadomości na temat hodowli roślin
  • kształtowanie umiejętności prowadzenia obserwacji przyrodniczych i wyciągania wniosków.
  • kształtowanie umiejętności estetycznego poruszania się
  • wyjaśnienie pojęcia nowalijki, uświadomienie sobie potrzebę jedzenia świeżych warzyw, mycia rąk oraz owoców i warzyw
  • wdrażanie do dbania o własne zdrowie
  • rozumienie, że jesteśmy częścią przyrody, o którą trzeba dbać, rozwijanie pamięci mechanicznej poprzez naukę wiersza na pamięć, kształcenie postawy proekologicznej
  • rozumienie pojęcia „ekologia”.
  • kształcenie umiejętności odtwarzania muzyki ruchem, określanie nastroju piosenki zachęcanie do słuchania i śpiewania
  • zapoznanie dzieci z owadami (biedronki, motyle pszczoły)
  • zapoznanie z kolorami pojemników na odpady i pojęciem: segregacja, wdrażanie do dbałości o czystość w najbliższym otoczeniu
  • kształtowanie nawyku segregowania śmieci

Tematy kompleksowe i zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze
na miesiąc marzec 2024

Tematy kompleksowe:

  1. W marcu jak w garncu
  2. Nadchodzi wiosna
  3. W gospodarstwie
  4. Wielkanoc
  • kształcenie umiejętności samodzielnego rozbierania i ubierania się
  • określanie stanu pogody i wybieranie, właściwego do pogody, ubioru
  • poznanie symboli pogody
  • odnajduje, rozpoznawanie i nazywanie zwiastunów przedwiośnia
  • zapoznanie ze zmiennością zjawisk atmosferycznych występujących na przedwiośniu(deszcz, wiatr, mgła, opady śniegu/deszczu, itp.).
  • zapoznanie z przysłowiem „W marcu jak w garncu” rozumienie jego znaczenia
  • poszerzanie doświadczeń plastycznych w zakresie malowania
  • wdrażanie do poprawnego budowania wypowiedzi, wyrabianie cierpliwości w oczekiwaniu na  swoją kolej wypowiedzi i słuchanie wypowiedzi rówieśników.
  • zapoznanie z charakterystycznymi cechami wiosny, utrwalanie nazw i charakterystycznych cech czterech pór roku, budzenie zainteresowania przyrodą
  • rozwijanie umiejętności dostrzegania barw wokół siebie, rozpoznawanie i nazywanie kolorów podstawowych
  • poszerzanie sprawności artykulacyjnych
  • doskonalenie umiejętności liczenia w zakresie 1-3 poprzez porównywanie liczebności zbiorów ,,na oko” i szacowanie: dużo/ mało
  • rozpoznawanie i nazywanie ptaków (jaskółka, bocian)
  • poznanie obrzędu pożegnania zimy i powitania wiosny
  • wzbogacanie słownictwa o pojęcia: kukła, Marzanna
  • rozumienie, że zwierzęta mają podobne potrzeby jak ludzie i człowiek musi pomagać im je zaspokajać, opiekować się zwierzętami
  • wzmacnianie aparatu artykulacyjnego i oddechowego poprzez śpiewanie na zgłoskach: mu, ko i wydłużanie fazy wydechowej
  • utrwalanie znajomości gatunków zwierząt żyjących w wiejskiej zagrodzie
  • zapoznanie z nazwami potomstwa zwierząt,
  • wdrażanie do konstruowania prostych zdań,
  • poznanie korzyści płynących z hodowli zwierząt
  • zapoznanie z tradycją Świąt Wielkanocnych
  • rozwijanie zainteresowań hodowlą roślinek
  • kształcenie umiejętności dostrzegania humoru w wierszu
  • zapoznanie z produktami wkładanymi do wielkanocnego koszyczka
  • zapoznanie z pojęciami: pisanki, kraszanki, poprzez oglądanie zbioru ozdobionych jaj (okazy naturalne, wydmuszki, drewniane, papierowe itp.),
  • zapoznanie z charakterystycznymi symbolami Świąt Wielkanocnych

Tematy kompleksowe i zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze
na miesiąc luty 2024

Tematy kompleksowe:

  1. Coś z niczego
  2. Kosmos
  3. Zwierzęta egzotyczne
  4. Dbamy o zdrowie na przedwiośniu
  • rozwijanie wyobraźni poprzez wykorzystanie tzw. nieużytków w zabawie
  • poznanie pojęcia „makulatura”
  • kształtowanie świadomości ekologicznej związanej z ponownym wykorzystaniem odpadów
  • rozwijanie spostrzegawczości, uwagi, rozwijanie matematycznego myślenia i szacowanie ilości „na oko”
  • wdrażanie do samodzielnego, starannego wykonania pracy, wzbogacanie doświadczeń plastycznych. 
  • kształtowanie pojęcia „recykling”
  • zapoznanie z pojęciem ,,Ziemia”, uświadamianie, że człowiek musi dbać o środowisko przyrodnicze,
  • przezwyciężanie nieśmiałości podczas wypowiedzi na  forum grupy
  • zapoznanie z wyglądem globusa
  • pobudzanie fantazji, rozwijanie poczucia słuchu i rytmu.
  • kształcenie umiejętności łączenia ze sobą różnych elementów, rozwijanie wyobraźni przestrzennej.
  • zapoznanie z pojęciem ,,kosmos”
  • rozwijanie sprawności fizycznej i kształtowanie prawidłowej postawy w chodzie, biegu i staniu
  • zapoznanie z nazwami i wyglądem wybranych zwierząt żyjących  w ZOO i na  wolności,
  • rozwijanie mowy i spostrzegawczości podczas wypowiedzi na  temat wyglądu zwierząt.
  • posługiwanie się określeniami wielkości: mały – duży
  • nabywanie umiejętności naśladowania ruchem zachowania wybranych zwierząt
  • wdrażanie do bezpiecznego poruszania się w przestrzeni bez potrącania innych
  • wzbogacanie słownika o pojęcia; produkty zdrowe, produkty niezdrowe
  • uświadamianie wpływu odżywiania na  zdrowie człowieka i zachęcanie do częstego spożywania warzyw i owoców, nabywanie nawyku mycia owoców i warzyw przed spożyciem
  • rozumienie, że nie należy korzystać z cudzego ręcznika, kubka, szczoteczki, grzebienia, kształtowanie nawyków higienicznych.
  • wdrażanie do porządkowania miejsca pracy i mycia rąk
  • doskonalenie percepcji słuchowej, zachęcanie do wsłuchiwania się w dźwięki otoczenia
  • rozróżnianie dźwięków głośnych i cichych, miłych dla ucha i niemiłych
  • kształtowanie nawyków higienicznych i rozumienie wpływu higieny na  samopoczucie i zdrowie człowieka

Tematy kompleksowe i zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze
na miesiąc styczeń 2024

Tematy kompleksowe:

  1. Nadchodzi Nowy Rok
  2. Moja rodzina
  3. Dzień babci i dziadka
  4. Zabawy na śniegu
  5. Karnawał
  • poznanie tradycji witania Nowego Roku;
  • poznanie nazw dni tygodnia;
  • kształtowanie umiejętności tworzenia zdrobnień;
  • nazywanie pór roku i przyporządkowanie im koloru, dostrzeganie różnic w porach roku; rozwijanie wiedzy o otaczającym świecie
  • poznanie symboli i kolorystyki dnia oraz nocy; kształtowanie pojęcia regularności rytmu w organizacji czasu;
  • kształcenie umiejętności prawidłowego nazywania członków rodziny,
  • zachęcanie do serdecznych zachowań wobec bliskich osób
  • rozwijanie umiejętności logicznego myślenia i wypowiadania się nt. obrazków historyjki obrazkowej 
  • wzmacnianie więzi z babcią i dziadkiem
  • zachęcanie do przygotowywania niespodzianek dla najbliższych
  • wzbogacenie i utrwalenie języka literackiego  w toku uczenia się wiersza na pamięć i piosenek
  • kształtowanie uczucia przywiązania i szacunku do dziadków poprzez radosne, wspólne przeżywanie ich święta
  • utrwalanie znajomości nazw pór roku, wdrażanie do wyrazistego mówienia i wypowiadania się na  temat obrazka.
  • zapoznanie z bezpiecznymi miejscami do zabaw, wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa podczas zabaw na  śniegu
  • nabywanie umiejętności dostosowania ubioru do pory roku
  • rozwijanie logicznego myślenia przyczynowego
  • zapoznanie z figurą przestrzenną – kulą
  • kształcenie umiejętności przeliczania i posługiwania się liczebnikami porządkowymi  w zakresie 1 – 2
  • kształcenie umiejętności prawidłowego nabierania farby pędzlem, uwrażliwienie dzieci na  barwę, rozwijanie wyobraźni plastycznej dzieci
  • zachęcanie do czynnego udziału w balu karnawałowym, zwracanie uwagi na właściwe zachowanie się w czasie zabawy
  • wyzwalanie radości ze wspólnej zabawy,

Tematy kompleksowe i zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze
na miesiąc grudzień 2023

Tematy kompleksowe:

  1. Co przynosi zima
  2. Świąteczne przygotowania
  3. Święta tuż, tuż
  4. Zwierzęta zimą
  • zapoznanie z oznakami charakterystycznymi dla zimy.
  • rozwijanie umiejętności matematycznych, zapoznanie z kołem
  • wdrażanie do porządkowania zabawek po skończonej zabawie
  • rozwijanie wrażliwości słuchowej . Zachęcanie do wspólnego śpiewania piosenek o zimie.
  • wyrabianie nawyku dbania o porządek w najbliższym otoczeniu
  • zapoznanie ze zjawiskiem zamarzania i topnienia, zachęcenie do wyciągania wniosków
  • wzbogacanie plastycznych doświadczeń poprzez poznanie i stosowanie nowej techniki plastycznej
  • poznanie wybranych tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia,
  • rozwijanie mowy komunikatywnej i logicznego myślenia,
  • zachęcanie do pomagania rodzicom podczas przygotowań do świąt
  • poznanie wybranych tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia,
  • wdrażanie do uważnego słuchania słowa czytanego, rozwijanie umiejętności wypowiadania się na wskazany temat,
  • poznanie potraw wieczerzy wigilijnej,
  • doskonalenie umiejętności klasyfikacji, rozwijanie umiejętności odwzorowywania, doskonalenie liczenia w zakresie 4,
  • poznanie wyglądu różnych ozdób choinkowych, rozwijanie sprawności manualnej,
  • poszerzanie doświadczeń plastycznych, zachęcanie do starannego wykonywania prac plastycznych
  • zapoznanie z pojęciem ,,kartka świąteczna”, nabywanie umiejętności układania kompozycji płaskiej na  ograniczonej płaszczyźnie
  • wdrażanie do prawidłowego stosowania pojęć określających położenie przedmiotu  w przestrzeni: wyżej, niżej
  • rozróżnianie pojęć: świerk – choinka
  • wyzwalanie radości podczas podejmowanie prób wspólnego śpiewania kolęd
  • kształcenie mowy poprzez wypowiadanie się na  temat obrazka, przestrzeganie prawa do bycia wysłuchanym i wdrażanie do słuchania innych
  • rozumienie konieczności dokarmiania ptaków zimą
  • zapoznanie z nazwami i wyglądem wybranych ptaków, które można spotkać w najbliższym środowisku przyrodniczym (np. wróbel, sikorka, gil),
  • kojarzenie nazw wybranych zwierząt leśnych z ich wizerunkiem (np. sarna, zając, wiewiórka, żubr, niedźwiedź, łoś, jeleń)
  • budzenie zainteresowań otaczająca przyrodą,
  • poznawanie nowych technik plastycznych, wdrażanie do umiejętności postępowania zgodnie z instrukcją słowną

Tematy kompleksowe i zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze
na miesiąc listopad 2023

Tematy kompleksowe:

  1. Dzień i noc
  2. Kapie, kropi, mży
  3. Dbamy o zdrowie
  4. Opiekujemy się zwierzętami
  • wyzwalanie słownej ekspresji i słuchania innych.
  • zachęcanie do wyraźnego wypowiadania się na forum grupy
  • rozwijanie logicznego myślenia, nabywanie umiejętności odtwarzania wzoru.
  • wdrażanie do przezwyciężania nieśmiałości i aktywnego, swobodnego uczestniczenia w zabawach rytmicznych
  • rozumienie znaczenia snu dla zdrowia
  • wdrażanie do rozwiązywania problemów i wykorzystania posiadanej wiedzy
  • zapoznanie ze zjawiskami atmosferycznymi występującymi jesienią /zachmurzenie, deszcz, wiatr, śnieg/
  • nabywanie umiejętności kolorowania płaszczyzny, utrwalanie znajomości podstawowych kolorów
  • wzbogacenie słownictwa o pojęcia: kropla, strumień.
  • zapoznanie z zastosowaniem wody, nabywanie umiejętności prawidłowego posługiwania się pojęciami: wysoko, nisko, zwrócenie uwagi na potrzebę oszczędzania wody
  • nabywanie umiejętności tworzenia zbiorów 1-2-3-elementowych
  • doskonalenie samodzielności w szatni i podczas przygotowywania się do leżakowania
  • wzbogacanie wiadomości nt. właściwego ubioru dostosowanego do pogody
  • rozwijanie zainteresowań sportami
  • zachęcanie do dbałość o zdrowie poprzez wyrabianie nawyków higienicznych i dbałość o czystość
  • przełamywanie lęku przed lekarzem, pokonywanie oporu przed zażywaniem leków
  • kształtowanie pojęcia: higiena osobista, doskonalenie umiejętności mycia i wycierania rąk oraz samodzielnego posługiwania się grzebieniem
  • zapoznanie z wybranymi zwierzętami domowymi, rozumienie konieczności opiekowania się zwierzętami hodowanymi  w domu
  • poznanie zasad bezpiecznego zachowania się w kontakcie z nieznanym zwierzęciem /psem
  • wzbogacenie wiadomości nt. życia ryb
  • zachęcanie do poprawnego wypowiadania się na określony temat
  • zapoznanie z charakterystycznymi cechami żółwia i jego potrzebami w hodowli domowej

Tematy kompleksowe i zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze
na miesiąc październik 2023

Tematy kompleksowe:

  1. Jesień w przedszkolnym ogrodzie,
  2. Jesień w parku i lesie,
  3. Kolory wokół nas,
  4. Co zwierzęta i ptaki robią jesienią?,
  5. Nasze emocje i uczucia
  • Rozpoznawanie warzyw po wyglądzie, określanie wielkości, kształtu, koloru wybranych warzyw,
  • Zachęcanie do spożywania warzyw jako źródła witamin niezbędnych dla zachowania zdrowia
  • Utrwalanie znajomości nazw wybranych warzyw,
  • Kształcenie umiejętności klasyfikowania przedmiotów według jednej cechy (kształtu, wielkości, koloru),
  • Rozwijanie poczucia rytmu poprzez powtarzanie tekstu za głosem nauczyciela,
  • Kształtowanie umiejętności wypowiedzi na forum grupy,
  • Zapoznanie z pojęciem „zapas”,
  • Wdrażanie do wyraźnej, zrozumiałej wypowiedzi
  • Zachęcanie do obserwowania liści i dostrzegania różnic w ich kształcie, barwie
  • Rozpoznawanie po liściach i owocach drzew w ogrodzie                   
  • Utrwalanie nazw kolorów
  • Kształcenie uwagi i słuchania ze zrozumieniem
  • Kształtowanie umiejętności różnicowania przedmiotów w kolorach podstawowych,
  • Nabywanie umiejętności prawidłowego posługiwania się pojęciami: mniej, więcej, tyle samo
  • Wyrabianie umiejętności swobodnego poruszania się bez potrącania innych
  • Wzbogacanie zasobu słownictwa;
  • Nabywanie orientacji w przestrzeni,
  • Rozwijanie uwagi i spostrzegawczości
  • Rozwijanie umiejętności i bogacenie doświadczeń plastycznych,
  • Zapoznanie ze sposobem spędzania zimy przez wybrane zwierzęta leśne.
  • Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych,
  • Wyrabianie szybkiej reakcji na przerwę w muzyce i zmiany dynamiczne,
  • Rozwijanie sprawności fizycznych i zręcznościowych,
  • Zapoznanie z nazwami i wyglądem wybranych ptaków odlatujących na zimę
  • Nabywanie umiejętności radzenia sobie z własnymi emocjami.
  • Identyfikowanie różnych stanów emocjonalnych
  • Rozwijanie sprawności palców i dłoni
  • Doprowadzenie do zrozumienia, że strach można pokonać
  • Rozróżnianie pojęć dotyczących kierunku

Tematy kompleksowe i zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze

na miesiąc wrzesień 2023

Tematy kompleksowe:

  1. Ja i moi koledzy
  2. Nasze przedszkole
  3. Na ulicy
  4. Dary sadu
  • Poznanie imion kolegów i koleżanek, integracja grupy
  • Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na temat
  • Poznanie najbliższego otoczenia przedszkola
  • Wdrażanie do bezpiecznej zabawy
  • Kształcenie umiejętności wskazywania i nazywania części ciała, z uwzględnieniem części twarzy.
  • Kształtowanie umiejętności liczenia i tworzenia zbiorów w zakresie 1 – 4;
  • Wdrażanie do dbania o porządek w sali i odkładania zabawek.
  • Wdrażanie do kulturalnego zachowania, używanie zwrotów grzecznościowych
  • Wdrażanie do zgodnej, cichej zabawy, słuchania siebie nawzajem
  • Wdrażanie do szanowania zabawek oraz rozróżnianie emocji i uczuć przyjemnych i nieprzyjemnych.
  • Zapoznanie z zasadami bezpiecznej zabawy
  • Utrwalanie swojego znaczka i nauka sprawnego ubierania się w szatni
  • Utrwalenie znajomości nazw kolorów podstawowych
  • Zapoznanie z zasadami bezpiecznego poruszania się po ulicy
  • Wdrażanie do sprawnego reagowania na polecenia nauczyciela
  • Zapoznanie z wybranymi znakami drogowymi
  • Nabywanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów według kształtu. Wdrażanie do rozpoznawania i nazywania podstawowych figur geometrycznych
  • Zapoznanie z dźwiękami pojazdów o specjalnym przeznaczeniu; kształcenie wrażliwości słuchowej
  • Zapoznanie z numerami alarmowymi
  • Poznanie niektórych aspektów pracy policjanta i rozumienie jego społecznej roli; rozumienie, komu można podać swoje imię, nazwisko, adres
  • Kształcenie uwagi i spostrzegawczości
  • Zachęcanie do poprawnego konstruowania wypowiedzi
  • Rozwijanie wrażliwości na piękno przyrody
  • Kształtowanie pojęcia „jesień”
  • Nazywanie i przeliczanie przetworów, wdrażanie do posługiwanie się pojęciem „tyle samo”.
  • Wzbogacanie wiedzy na temat skąd się bierze jabłko.
  • Rozpoznawanie i nazywanie wybranych owoców krajowych różnymi zmysłami
Skip to content