Tematy kompleksowe oraz ogólne cele wychowawczo – dydaktyczne
Zamierzenia dydaktyczno - wychowawcze
na miesiąc maj 2025
w oddziale III Motylki
Tematy kompleksowe:
1. Od rycerza do obywatela (28.04-02.05.2025)
2. Na zielonej łące (05.05-09.05.2025)
3. W kosmosie (12.05.-16.05.2025)
4. Dzień rodziny (19.05-23.05.2025)
5. Pięknie się różnimy (26.05-30.05.2025)
Cele dydaktyczno-wychowawcze:
1.Od rycerza do obywatela
· Kształtowanie postaw patriotycznych oraz poczucia tożsamości narodowej, kształtowanie szacunku do narodu
· Zdobywanie wiedzy o symbolach narodowych oraz o tematach społecznych
· Poznanie prawidłowej postawy podczas śpiewania hymnu państwowego
· Wprowadzenie podstawowych informacji o Unii Europejskie. Poznanie wybranych państw europejskich i ich flag oraz flagi Unii Europejskiej
· Doskonalenie pamięci słuchowej podczas nauki wierszy i piosenek
· Zapoznanie z pojęciami: obywatel, patriota
· Doskonalenie umiejętności tworzenia wypowiedzi, wzbogacanie słownika
· Kształtowanie świadomości praw i obowiązków każdego człowieka
· Zapoznanie z wielką i małą litera F,f
· Doskonalenie umiejętności analizy i syntezy głoskowej
· Zapoznanie z najważniejszymi zabytkami polskich miast, kształtowanie poczucia dumy z polskich miast
· Zapoznanie z legendami: „O Warsie i Sawie”, „O Czechu, Lesie i Rusie”, „O smoku Wawelski”
2.Na zielonej łące
· Poszerzanie wiadomości oraz zainteresowań przyrodniczych (ekosystem- łąka)
· Wzbogacenie wiadomości na temat zwierząt żyjących na łące
· Zapoznanie z powiedzeniami: „pracowity jak mrówka”, „pracowity jak pszczoła”, „ ktoś ma muchy w nosie”
· Kształtowanie świadomości że wszystkie zwierzęta (nawet te najmniejsze) posiadają zdolność odczuwania i wymagają troski oraz traktowania z szacunkiem
· Doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej
· Kształtowanie prawidłowej postawy podczas ćwiczeń gimnastycznych, rozwijanie sprawności fizycznych: siły, zręczności i koordynacji
· Doskonalenie umiejętności wykonywania skoków obunóż
· Wdrażanie do szybkiego reagowania na polecenia nauczyciela
· Wdrażanie do przestrzegania ustalonych zasad i umiejętności rozwiązywania konfliktów
· Rozwijanie umiejętności określania, czego jest mniej, więcej i tyle samo.
· Rozwijanie umiejętności dodawania i odejmowania
· Zachęcanie do udziału w zabawach tropiących
· Wzbogacanie doświadczeń plastycznych, rozwijanie wyobraźni i sprawności manualnych
· Wyrabianie nawyku systematyczności
· Zapoznanie z wielką i małą literą h, H
· Czerpanie radości i satysfakcji z obcowania z przyrodą oraz oswajanie lęków i niechęci do owadów
· Poznanie wartości z uprawy ziół
· Zapoznanie z pracą pszczelarza
3.W kosmosie
· Uświadamianie ludzkiej ciekawości w odkrywaniu tajemnic kosmosu
· Oswajanie z możliwością istnienia życia na innej planecie
· Kształtowanie postawy tolerancji
· Zapoznanie z pojęciami związanymi z kosmosem: planeta, słońce, księżyc, gwiazda, układ słoneczny, astronauta, sonda kosmiczna,
· Rozwijanie logicznego myślenia
· Wykonywanie ćwiczeń zgodnie z poleceniem
· Zdobywanie nowej wiedzy poprzez eksperymentowanie oraz czerpanie radości z uczestnictwa w zabawach doświadczalnych
4.Dzień rodziny
· Wzmacnianie więzi uczuciowej z rodzicami
· Rozwijanie szacunku i miłości do rodziców
· Kształtowanie umiejętności rozpoznawania uczucia miłości
· Kształtowanie umiejętności rozmawiania o emocjach
· Rozwijanie umiejętności opisywania osób i omawiania ich cech
· Zapoznanie z wartością posiadania rodzeństwa
· Kształtowanie umiejętności segregowania, przeliczania i porównywania elementów
· Ćwiczenie spostrzegawczości, dostrzegania błędów i różnic na obrazkach
5.Pięknie się różnimy
· Zapoznanie z terminem „tolerancja”
· Kształtowanie umiejętności definiowania pojęcia „Prawa i obowiązki dziecka”
· Poznanie praw dziecka
· Doskonalenie umiejętności przestrzegania ogólnie przyjętych norm
· Doskonalenie umiejętności współpracy w grupie
· Poznanie nazw państw i kontynentów
· Zapoznanie z kulinarnymi symbolami kliku państw