Tematy kompleksowe i zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze
Tematy kompleksowe
i zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc wrzesień -
grupa I Żabki.
Tematy kompleksowe:
1. Czas na nowe przygody.
2. Nasze otoczenie.
3. Mamy swoje pasje.
4. Kolorowa jesień.
Cele ogólne:
- wzbogacanie wiedzy na temat emocji, rozwijanie umiejętności określania, wyrażania i rozpoznawania
emocji, rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem, doskonalenie sprawności fizycznej, wdrażanie do funkcjonowania w przedszkolu, nawiązywanie relacji rówieśniczych;
- poznanie nazwy grupy, rozeznanie w swojej płci, rozwijanie mowy i umiejętności budowania wypowiedzi,
poznawanie sposobów na wspólne spędzanie czasu w przedszkolu, rozwijanie małej motoryki i percepcji
wzrokowej, zachęcanie do nawiązywania kontaktów, integrowanie grupy;
- różnicowanie pojęć: „moje”, „twoje”, „wspólne”, doskonalenie umiejętności klasyfikowania, wdrażanie
do dzielenia się zabawkami;
- zapoznanie z kącikami zainteresowań w przedszkolu, rozwijanie zmysłów, poznanie zasady powstawania
koloru zielonego, rozwijanie logicznego myślenia i umiejętności klasyfikacji, doskonalenie umiejętności wyciągania
wniosków z przeprowadzonych eksperymentów, rozwijanie dużej i małej motoryki, utrwalenie zasad korzystania z kącików tematycznych;
- poznanie różnych rodzajów aktywności artystycznych, rozwijanie wyobraźni i twórczej postawy, rozwijanie percepcji wzrokowej i słuchowej, kształtowanie poczucia rytmu, rozwijanie małej motoryki, doskonalenie
umiejętności klasyfikacji, czerpanie radości z tworzenia;
- zapoznanie z zasadami obowiązującymi w przedszkolu, rozwijanie umiejętności rozpoznawania i określania
emocji, doskonalenie sprawności fizycznej, wdrażanie do przestrzegania zasad obowiązujących w grupie, czerpanie satysfakcji z przebywania w grupie rówieśniczej;
- wzbogacanie wiedzy na temat pracowników przedszkola, poznawanie wybranych atrybutów osób pracujących w przedszkolu, doskonalenie syntezy i analizy na poziomie sylaby, wdrażanie do zgodnej zabawy podczas działań swobodnych i kierowanych przez nauczyciela;
- doskonalenie umiejętności klasyfikowania i przeliczania, rozwijanie spostrzegawczości, rozwijanie umiejętności opisywania przedmiotów, zrozumienie różnic pomiędzy potrzebami a pragnieniami (zachciankami);
- poznawanie sposobów dbania o czystość osobistą oraz przedmiotów służących do jej utrzymania, wdrażanie do dbania o własne zdrowie oraz do odpowiedzialności za przyrodę, przypomnienie zasad obowiązujących podczas pobytu w łazience;
- poznawanie wybranych nietypowych świąt – Dzień Kropki, rozwijanie wrażliwości plastycznej, sprawności manualnej i kreatywnego myślenia, rozbudzanie zainteresowania otaczającym nas światem;
- poznawanie sposobów na spędzanie wolnego czasu, zachęcanie do wypowiadania się na forum grupy, budowanie dobrej atmosfery w grupie rówieśniczej poprzez poznawanie zainteresowań kolegów i koleżanek;
- doskonalenie orientacji w schemacie ciała i w przestrzeni, doskonalenie umiejętności liczenia, rozwijanie logicznego myślenia, wdrażanie do aktywnego udziału w zajęciach;
- poszerzanie wiadomości na temat zwierząt domowych, poznawanie ciekawostek na temat kotów i zasad opieki nad nimi, doskonalenie sprawności fizycznej i percepcji wzrokowej, dostarczanie sytuacji kształtujących umiejętność godzenia się z porażką, rozwijanie opiekuńczej postawy w stosunku do zwierząt domowych;
- uświadamianie znaczenia przedszkola w życiu dziecka, poznanie znaczenia podium i kolorów medali mistrzów, rozwijanie umiejętności wyrażania się poprzez taniec i ruch przy muzyce, doskonalenie umiejętności współpracy, integrowanie grupy;
- poszerzanie wiadomości dotyczących oznak zbliżającej się jesieni, poznanie wybranych darów jesieni: owoców i warzyw; rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem i wypowiadania się na podany temat, wdrażanie do uważnego słuchania innych osób;
- zapoznanie z wyglądem i przeznaczeniem sygnalizatora świetlnego, poznanie podstawowych zasad obowiązujących pieszych w ruchu drogowym, wdrażanie do bezpiecznego zachowania się podczas spaceru, liczenie i klasyfikowanie zbiorów;
- poznanie roli zmysłów w odkrywaniu jesiennej przyrody, rozwijanie umiejętności uważnej obserwacji
otoczenia, rozwijanie sprawności fizycznej;