Tematy kompleksowe i zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze
Tematy kompleksowe
i zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc listopad
grupa I Żabki.
Tematy kompleksowe:
1. Listopadowe wspomnienia.
2. Nasz kraj, nasza okolica.
3. Moje ciało.
4. Nadchodzi zima.
Cele ogólne:
- podawanie nazw członków rodziny, pogłębianie pozytywnych więzi rodzinnych; kształtowanie postawy szacunku wobec osób starszych;
- kształtowanie umiejętności wypowiadania się na temat zawodów wykonywanych przez mamę i tatę; zachęcanie dzieci do rozmów z rodzicami na temat ich ulubionych zabaw i zabawek z dzieciństwa;
- posługiwanie się określeniami: niższy, wyższy; kształtowanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy sylabowej imion;
- poznanie znaczenia słowa „dom”, zapoznanie z nazwą naszego kraju i jego symbolami, rozwijanie umiejętności określania i wyrażania emocji, kształtowanie pozytywnego stosunku do kraju i poczucia dumy z bycia Polakiem;
- poznawanie charakterystyki miasta i rozpoznawanie jego odgłosów, doskonalenie umiejętności liczenia
w zakresie 1–4, kształtowanie pojęć „wyższy”, „niższy”, doskonalenie orientacji w przestrzeni, utrwalanie zasad
bezpiecznego poruszania się po drodze;
- poznawanie zwierząt charakterystycznych dla wsi i rozpoznawanie ich głosów, rozwijanie percepcji słuchowej, doskonalenie mowy poprzez ćwiczenia artykulacyjne na onomatopejach;
- zapoznanie z wyglądem flagi Polski, doskonalenie percepcji słuchowej i wzrokowej, rozwijanie umiejętności
wykonywania ruchów z rekwizytem, doskonalenie umiejętności wokalnych;
- poszerzenie wiedzy na temat zasad zachowania zdrowia, kształtowanie umiejętności wdrażania zdrowych nawyków, doskonalenie umiejętności współpracy;
- zapoznanie z nazwami części ciała, doskonalenie orientacji w przestrzeni i schemacie własnego ciała;
- poznanie sposobu funkcjonowania zmysłów człowieka, ćwiczenie umiejętności poznawania świata w sposób multisensoryczny, docenianie znaczenia przyrody w życiu człowieka;
- poszerzenie wiedzy o sposobach funkcjonowania zwierząt zimą, ćwiczenie umiejętności wyrażania gestem sposobu poruszania się zwierząt, uwrażliwienie na potrzeby zwierząt;
- poszerzanie wiedzy dotyczącej przygotowań do zimy przez zwierzęta, doskonalenie umiejętności przeliczania i klasyfikowania, rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat;
- utrwalenie wiedzy o prawidłowym dokarmianiu ptaków zimą, ćwiczenie sprawności manualnej, rozwijanie empatii w stosunku do zwierząt;